|
Menetpróba
Horváth Zsolt / vezess.hu 2005.02.10. 06:01
Menetpróba:Kalos és a többiek
|
21 éve nem esett hó Dubrovnik környékén, így a fűtést is tesztelhettük Dalmáciában |
Tavaly októberben hazánkban is megtörtént a váltás, amellyel a korábbi Daewoo helyét a Chevrolet vette át. Mindez azonban nemcsak névcserét hozott magával az európai piacon, hanem egész pályás letámadást. 2003-ban 133 ezer darab autót értékesített a Daewoo, ami 190 ezerre nőtt 2004-ben. Ez 42,7 százalékos növekedést jelent.
Mióta 2002 októberében Európában bemutatkozott a Kalos, 140 000 darabot értékesítettek belőle, ami a márka eladásainak több, mint negyven százalékát adja a kontinensen.
Nemcsak mifelénk, hanem az Egyesült Államokban is sikeres az ott Aveo néven ismert típus. A Chevrolet kisautója ezen a piacon kategóriájában 2004-ben a legkelendőbb modell lett. A Kalos/Aveo páros Korea legnagyobb darabszámban exportált autója is egyben, évente több mint 200 000-et szállítanak külföldre.
|
A Kalos egyik izgalmas részlete a három csíkból építkező helyzetjelző | Idén februártól az eddig öt- és négyajtósból álló Kalos család kiegészül a háromajtós változattal. Az új típust Horvátországban, Dubrovnik környékén próbálhattuk ki.
Ugyanaz a tervezőiroda, azaz a Giorgetto Giugiaro nevével fémjelzett Italdesign stúdió rajzolta az autó formáját, akárcsak az ötajtós modellét. Az autó főbb méretei megegyeznek az ötajtós változatéval (hosszúság: 3880, szélesség: 1670, magasság: 1495 mm) és a 2480 mm-es tengelytáv is változatlan maradt.
A háromajtós Kalos nem csak egy újabb variáns, de jellegében is más, mint a két másik változat. Sokkal sportosabb megjelenésű, ami nem véletlen, hiszen éppen ezért terveztek hozzá új első és hátsó lökhárítókat, amelyek áramlástanilag is jobbak. Ezeken kívül küszöb és tetőspoilert is kapott az autó, de sportos hatás kedvéért a hátsó sárvédőívet is hangsúlyosabbá formázták.
|
Az alapfelszereltségben központi zár, állítható magasságú kormány, vezetőoldali légzsák van | Továbbra is viszonylag nagy utasteret rejt a karosszéria, még a magasabbak is kényelmesen elférnek, a jó vezető pozíció megtalálását az állítható magasságú kormány és ülés is segíti. Az autó a kategória legnagyobb első fejterével büszkélkedhet, de a gyár adatai szerint a hátsó lábtér is veri a konkurenciát.
Hátulra egyszerű bejutni, az első ülésen lévő kart kell felhúzni, majd az máris előrecsúszik és billen, beszállás után pedig visszaáll az eredeti helyzetbe. Az oldalsó ablakok hátul egyszerűen kibuktathatók.
A csomagtartó 220 literes, amit a minden modellnél megtalálható 1/3-2/3-arányban lehajtható hátsó ülések segítségével 980 literig lehet bővíteni.
|
Kalos női szemmel
Szabó Zsuzsanna véleménye
A 3 ajtós Chevrolet Kalos formája nagyon tetszett. Igazi kis női autó, dinamikus, kerekded külsővel, változatos, vidám, élénk színekben. Nekem különösen a super red szín tetszett, de megragadta a fantáziámat a kék és a zöld árnyalat is. Az autó belsejében elég nagy hely van, és itt is a kerek formák a jellemzőek. A két első ülés közül hiányoltam viszont a könyöktámaszt, az még igazán belefért volna.
A kárpit kellemes tapintású, tetszett, hogy volt elég kis pakolós zseb, ez mindennapos használatkor nekem fontos. Ezenkívül a női szemnek rendkívül szimpatikus és praktikus, hogy a vezető felőli oldalon is van a napellenző belső oldalán kis tükör.
Vezettem az 1.2-es és az 1.4-es változatot is, lényeges különbséget a városi utakon nem tapasztaltam. Nekem az automata váltós tetszett leginkább, ezt jobban tudnám használni a városi közlekedésben.
|
|
Az utastér rakodórekeszei is az utasok keze alá dolgoznak, ezekből jutott a rádió alá, a váltókar elé, de rakodhatunk az ajtókon és az ülések háttámláján lévő zsebekbe, vagy a kesztyűtartóba is. Pohártartóból szériában hármat kap a Kalos.
|
Méretében nem változott az autó, így továbbra is viszonylag nagy hely jut az utasoknak | Kétféle motorral lehet majd megvenni a háromajtós Kalost, a kisebbik 1.2-es, a nagyobb 1,4 literes. Az 1150 köbcentis blokk 72 lóerős, legnagyobb nyomatéka 104 newtonméter. Gyorsulása álló helyzetből 100 km/h-ra 13,7 másodpercig tart, végsebessége pedig 157 km/h. Az autó átlagfogyasztása 6,6 liter 100 km-re vetítve.
Sokkal sportosabb jellegű az 1399 köbcentis, két vezérműtengelyes, 16 szelepes motor. A változó hosszúságú szívócsővel működő erőforrás 94 lóerőt tud, maximális nyomatéka pedig 130 newtonméter 3000-es fordulatszám mellett.
A Kalos 1.4 16V a 100 km/h-s tempót 11,1 másodperc alatt éri el, legnagyobb sebessége pedig 176 km/h. Az Euro 3-as szabványnak megfelelő erőforrás átlagfogyasztása 7 liter száz kilométerenként.
|
A csomagtartó alaphelyzetben 220 literes, de bővíthető az osztott hátsó ülések lehajtásával | Az ötsebességes kézi váltó mellett az erősebb változat négysebességes automatával is megrendelhető. Ezzel a Kalos gyorsulása 11,9 s, végsebessége pedig 170 km/h lesz, átlagfogyasztása szabvány szerint 7,6 liter körül alakul.
Mindez azt jelenti, hogy a Kalos az 1,2-es motorral sík úton normálisan autózható, de semmi extra, a szerpentinen sűrűn kellett visszaváltani. Az 1,4-esben viszont sokkal több tartalék van, jól húz és emelkedőn felfelé sem erőtlen. Mindkét motor könnyedén pörög fel, az 1,2-esnél tetszetős érces hang párosul ehhez.
Kissé hosszú úton, de könnyen, precízen működtek a sebességváltók. A futómű kényelmes hangolású, ami a magyar utakon az autó előnyére válik, de a sportos kanyarokról le kell mondani. A kipróbált változatok közül az automata váltós tetszett a legjobban, annyira jól tette a dolgát a szerkezet. Észrevétlenül váltott, és egyáltalán nem tette lomhává az autót.
|
Horvátországban sok helyen még aknák vannak a földben, a tábla erre figyelmezteti az utazót | A kormányzásban egyetlen tényező nem tetszett, az Evandában és a Lacettiben is szereplő kormánykerék ide túlságosan nagy. De a sebességfüggő szervo jól teljesít, nincsen túlzott rásegítés.
Háromféle felszereltséggel (S, SE, SX) kerül forgalomba Magyarországon a háromajtós Kalos. Az S alapváltozat többek között állítható magasságú volánt, vezető oldali légzsákot, színezett üvegeket, központi zárat, CD-s rádiót és négy hangszórót is tartalmaz.
Egyelőre nem lehet tudni az autó árát, de ahogy a többi Chevrolet modellnek, úgy a háromajtós Kalos-nak is az ára lesz az egyik legfontosabb ütőkártyája.
|
Chevrolet tuning
Közelebb a Corvette-hez
A Chevrolet kereskedők szinte egész Európában árulják majd a svájci Delta Motor kiegészítőit, amely cég már évek óta foglalkozik Opel, egy ideje pedig a Daewoo/Chevrolet modellek átalakításával is. Horvátországban két már homologizált tuningautóval ismerkedtünk meg.
131 lóerős lett az 1,4-es Kalos a beépített kompresszor és a töltőlevegő-hűtő hatására, így az autó 9,8 másodperc alatt gyorsul százra. A Sprintre keresztelt változat 195 km/h-s végsebességre képes. A teljesítményhez igazították a féktárcsákat is, amelyek az eredeti 236 helyett immár 255 milliméteresek.
Rotrex mechanikus feltöltőnek köszönheti nagyobb teljesítményét a Lacetti is. Az 1,8-as motor a gyári 122 helyett 170 lóerőt és 220 newtonméter nyomatékot tud az átalakítás után. A Lacetti sprint 8,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebessége 210 km/h.
A próba alkalmával mindkét modell hasonlóan viselkedett. Alul is érezhetően erősebbek, ám körülbelül 3000-es fordulatszámtól érkezik meg az igazi hátba verős erő, amit a kompresszor visítása fest alá. Nem elsősorban az autók a gyorsulása, hanem rugalmassága lett sokkal jobb. A fékhatás is hasonló fejődésen ment keresztül, sokkal erőteljesebben fogja meg az autót az új rendszer.
|
|
A 3 ajtó megjelenésével a 4 és 5-ajtós modellek is kissé átalakulnak, a B- és C-oszlopok fekete fényezést kapnak |
A sajtóbemutató nem kizárólag a háromajtós Kalos-ról szólt, hanem a márka terveiről Európában. A jövőben nemcsak megújul, de tovább is bővül a Chevrolet kínálata. Tavaly tanulmányautóként bemutatkozott az S3X szabadidőautó és az M3X kisautó a Párizsi autószalonon.
Előbbi 2006-ban jelenik majd meg, de nemcsak Chevrolet, hanem Opel, Fiat és Suzuki néven is. Az M3X a Matiz-t váltja le, várhatóan még az idén. Az első hivatalos képek szerint a tanulmányautó és a sorozatgyártású Matiz csak minimális eltérést mutat.
Egy-két éven belül megjelenik a Kalos új lépcsőshátú változata, amely a ferdehátú modellektől eltérő külsővel készül majd, és a Chevrolet Evanda is megújul. Hamarosan megkezdik Európában is a Brazíliában gyártott Montana pickup értékesítését, amelynél az Opel Corsa elemeit is felhasználják.
|
Chevrolet sport
Rali és pályaversenyzés
Az Európai Túraautó Bajnokság 2005-től új pályákon és a világ több részén zajlik majd, az immár Túraautó Világbajnokságban a Chevrolet is rajthoz áll. A lépcsőshátú Lacettire épülő versenyautót Nicola Larini és Alain Menu vezeti majd.
2005-ben új versenysorozat indul útnak Kalos Rally Challenge néven Hollandiában, Belgiumban és Luxemburgban. Ennek lényege, hogy a versenyzők azonos autókkal sajátíthatják el a rali alapjait. A 3-ajtó Kalos versenyautókban az 1.4-es, 120 lóerősre tuningolt motor dolgozik. A csomag része a könnyített lendkerék, a sport-vezérműtengely, a sportkipufogó, a szinterezett kuplung, az olajhűtő és az átalakított sebességváltó is.
A prototípus, amely még az ötajtós változatra épült, már hat versenyen szerepelt. A fejlesztésnél elsődleges szempont volt a cég arculatához illő alacsony ár, a komplett versenyautó mindössze 25 000 euróba (6,1 millió forint) kerül.
|
|
Nemcsak új autókkal, de új motorokkal is bővíti kínálatát a cég. Három új dízel és két benzines erőforrással egészül ki a jelenlegi kínálat. A fejlesztések eredménye egy 1,5 literes háromhengeres és két 2000 köbcentis négyhengeres dízel blokk.
|
Belül ugyanolyan a 3 ajtós Kalos is mint a többi változat: kéttónusú műszerfal, csőszerű műszerek és viszonylag nagy kormány | Utóbbiak közül az egyik fix, az erősebb változó geometriájú turbóval készül majd. Az Euro 4-es emissziós normát mindegyik motor teljesíti. Kétféle ötfokozatú váltót is kifejlesztettek hozzá, mindkettőt 330 newtonméteres nyomatékra méretezték. Az egyik kézi, a másik automata.
A benzineseknél két dupla vezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes V6-os erőforrással gazdagodik a paletta. A teljesen alumínium motorok 2,8 illetve 3,6 literes hengerűrtartalommal készülnek majd.
Jelenleg a középtávú fejlesztések terén a hibrid (elektromos és benzines) hajtással foglalkozik a cég, de a hosszú távú kutatások a hidrogénhajtású járművek kialakításával foglalkoznak.
|
| | |
| |